fredag den 10. juli 1987

Hvem vil til Grønland i juli/august og arbejde? To skulle afsted.
Det var det spørgsmål min arbejdsgiver lod gå rundt til den undrene forsamling af malere som ellers var stærkt optaget af en meget omfattende renoverings opgave på hele Ny Østergade fløjen på Hotel D'Angleterre.
Ikke en eneste af os virkede særlig interesseret i at komme en tur til Grønland, men mester lod os summe over tilbuddet de næste par dage.
Snakken gik, og alle havde hver deres grunde til ikke at tage afsted. De fleste begrundelser gik på forhold omkring familielivet, mens jeg, der var single på det tidspunkt, blot var forpligtet til to kattes velbefindene i mit hus i Store Heddinge på Stevns.
I løbet af et par dage var jeg som den ene blevet overtalt til en tur nordpå, og en af mine kolleger der boede nær mig tilbød at bo i mit hus og passe dyr og have mens jeg var væk. Jeg fik overtalt Per, en nyudlært kollega som jeg havde arbejdet med gennem de forrige to-tre år, til at tage med på turen.
Uden at blive specielt klogere, fik vi at vide at vi skulle op til en radiostation i det allersydligste Grønland, nær Kap Farvel og Nanortalik.
Det var startskuddet til en afgørende og spændene udvikling i mit liv :)